SRETAN OSMI MART SVIM ŽENAMA
Kada govorimo o osmom
martu, njegovoj simbolici i obilježavanju, onda žena na selu i nije baš neka
žena. Simbolika osmog marta se uglavnom
odnosi na radnice i radnička prava, prava moderne emancipovane žene i žene koja
je društveno angažovana i socijalno
inkluzivna. U današnjem potrošačkom društvu dan žena je dobio i neke nove konotacije, pa je tako i
povod za iskazivanje klasne pripadnosti, statusa u društvu i pomodarskih
proslava. Se to nema puno veze sa ženom na selu. Žena na selu ne može reći
svojim ovcama da taj dan pripaze na emancipaciju, niti može od prasca
zahtjevati kraće radno vrijeme i veću
platu. Svi su svjesni činjenica o značaju žene na selu, njene uloge u razvoju
društva, velikih potencijala za radni angažman žene kroz koncepte socijalnog
poduzetništva, razvoj porodičnih gazdinstava i multisektoralnog ostvarivanja dohotka.
Za sve to je neophodno stvoriti preduslove kroz dostupnost infrastrukturi i
uslugama, pravilnu politiku podsticaja i socijalnu inkluziju. Jednostavan
koncept, čak i dobro opisan u brojnim strategijama, akcionim planovima,
projektima i kojekakvim elaboratima, ali malo zastupljen u realnom vremenu.
Opravdanja se , naravno, iznalaze u nedostacima finansijskih sredstava i slaboj
koordinaciji između nivoa vlasti.
Osnovni
uzrok je mnogo rigidniji i ima duboku političku pozadinu. Suština je da
slobodnu ženu koja ostvaruje dohodak
svojim radom i svojim resursima, je
mnogo teže kontrolisati. To je slobodoumna žena, pa iako često manje
obrazovana, realnih pogleda i zdravih shvatanja. Takva žena je nepotkupljiva i
protivnik svakog režima. Iz tog razloga režim pretvara suštinski slobodnu ženu
u ženu roba koja se bori za slobodu. Totalno iskrivljenom politikom podsticaja
uništava zdrava gazdinstva i stvara podobna parazitska gazdinstva po svojoj
mjeri. Dostupnost infrastrukturi i uslugama je posebna priča praćena klasnom
pripadnošću i statusom u društvu. Stvoren je koncept moderne domaćice,
emancipovane, sa visokim stepenom
dostupnosti uslugama, društveno angažovane, infiltrirane u najviši
klasni stalež,jednom rječju starlete. Takva domaćica postaje konkurencija ženi
pod pritiskom tradicionalnog mišljenja, niskog nivoa dostupnosti infrastrukturi i iuslugama,
društveno neangažovane, ustvari seoske žene koja radi 16 sati i 4 sata je izložena nasilju.
Valjda
su to shvatili i u Ujedinjenim Nacijama, pa su negdje 1995. godine uveli
15.oktobar kao DAN ŽENA NA SELU, valjda zvanično priznajući da žena na selu i
nije neka žena. Neka sve ostale žene slave osmi mart, a žene na selu
15.oktobar. Još nisam čuo da je neko organizovao proslavu sa striperima za
razuzdane žene sa sela, ili da je prodao ogromne količine cvijeća kao poklon za
žene na selu, ili da je ministar poljoprivrede napravio prijem za žene na selu,
ili da je „Er Srbija“ snizila cijene krata za žene na selu, ili da su djeca u
školama i vrtićima pripremila prigodnu priredbu za svoje majke sa sela, ili da
je ministarstvo zdravlja organizovalo besplatne preglede za žene sa sela.
Zbog
takvog i sličnih djelovanja imamo sve ubrzaniji proces depopulacije sela i migracije
ka kvaziurbanim centrima. Ako želimo iole zaustaviti ovaj , već se bojim
nepovratan, proces dajmo šansu ženama na
selu.
Do tada, SRETAN OSMI MART SVIM ŽENAMA !!!
RURALNI RAZVOJ
Коментари
Постави коментар