БАСА на "ДРЕЊИЈАДИ" и "КРОМПИРИЈАДИ"
Udruženje
građana „Ruralni razvoj“ je nastavilo sa promocijom „petrovačkog sirca“ i „petrovačke
base“ nastupajući 17.10.2015 na četrnaestim „Danima drvarske drenine“ i 24.10.2015
na osmim „Danima glamočkog krompira“. Promocija petrovačkog gastronomskog brenda je
ostvarila uspjehe na marketinškom i
trgovačkom polju, izazvala medijsku pažnju i proširila mrežu partnera i
poslovnih veza, te možemo nastup ocjeniti kao višestruko uspješan.
Posebno je značajno učvršćivanje veza sa prijateljima
iz Drvara i Glamoča sa aspekta regionalnog povezivanja i mogućnosti zajedničkih
nastupa u zemlji i inostranstvu prevazilazeći lokalpatriotske barijere koje su
često u prošlosti bile kočničari saradnje i razvoja. Promocija petrovačkog
sirca i base se odvija u okviru implementacije projekta „Tradicijom u budućnost“
, koji se realizuje uz pomoć ambasade SAD, te partnerskih opština Bosanski
Petrovac i Petrovac –Drinić, te Nacionalnog parka „Una“ Bihać i Regionalnog Razvojnog
Servisa iz Drvara, a obuhvata segmente
udruživanja, standardizacije, zajedničkog tržišnog nastupa i pripreme
dokumentacije za zaštitu geografskog porjekla.
U kontaktima sa organizatorima iz Drvara mogli
smo saznati njihove napore za uspostavljanje saradnje sa partnerima sličnih
resursa iz Austrije i Finske, te privlačenja investitora u cilju valorizacije
raspoložovih resursa. Oni vide Drvar kao veoma značajnu sirovinsku bazu koju bi
plasirali na zahtjevno evropsko tržište uz pomoć svojih izgrađenih tržišnih
kanala, te sertificirane i kontrolisane proizvodnje. Ostaje nam da vidimo šta će to značiti za male
drvarske proizvođače koji se uglavnom sami snalaze u surovoj neoliberalnoj kapitalističkoj
ekonomiji. Uglavnom, ovo je bila ubjedljivo najbolje organizovana „Drenjijada“,
a organizatori dogodine planiraju proširenje manifestacije na tri dana uz tri
scene i obogaćenje aktivnosti. Nadamo se da će zadržati ovogodišnji termin i da
neće sa dvadesetak dana ranijim terminom biti ispolitizovana u izbornoj godini.
S
druge strane, Glamočaci su izgradili jasnu i prepoznatljivu robnu marku „glamočkog
krompira“, iskoristili izdašnost
područja i pronašli recept za egzistenciju. Brojna poljoprivredna gazdinstva
ostvaruju osnovne ili dodatne prihode kroz proizvodnju i plasman glamočkog
krompira. Problem je što proizvodnja nije planirana, kontrolisana i zaštićena , te pruža šansu mešetarima i nakupcima
da uzmu svoj dio kolača. Opštinske vlasti rade na pronaženju investitora koji
bi pokrenuo preradu krompira, po ugledu na predratnu „Glamu“, i pružio
sigurnost u otkupu i zapošljavanju. Šta bi to značilo za mala poljoprivredna
gazdinstva, koja se dosta uspješno snalaze na tržištu, da li bi ta otkupna
cijena mogla dostizati sadašnjih 70 do 80 pf/ kg, da li bi se zadržala
autohtonost???
Imajući
u vidu sve navedeno možda bi se trebalo porazmisliti, naravno na adekvatnim
nivoima vlasti, o opravdanosti formiranja regionalnih agro centara ???
Коментари
Постави коментар